Arne Peterse (43) werkt inmiddels 13 jaar bij Middin. Hij begon als begeleider 5 en heeft op meerdere woonlocaties gewerkt met verschillende doelgroepen. Daarna heeft hij op werklocatie De Makerij gewerkt en inmiddels is hij jobcoach bij Middin. ‘Ik coach de teams op woonlocaties om actief met daginvulling aan de slag te gaan. Het is belangrijk dat persoonlijk begeleiders meer inzicht krijgen in de daginvulling van de cliënt. Wat mist een cliënt nog in zijn leven en hoe kunnen we zijn of haar week nog leuker maken?’
Vanaf nu worden er vaste jobcoaches verbonden aan woonlocaties van Middin. Zo is ook Arne gekoppeld aan een aantal woonlocaties. Op deze woonlocaties kijkt hij met de persoonlijk begeleiders naar de daginvulling van de cliënten. ‘Daginvulling is een groot en breed begrip. Hieronder valt zowel vrijwilligerswerk, als werk op werklocaties en betaald werk.’ Maar ook kijkt hij wat de cliënt nog meer buiten de deur doet, plekken waar de cliënt in aanraking komt met sociale contacten.
‘Het is belangrijk dat woonlocaties een vaste jobcoach hebben. Voor mij was het soms lastig als ik de cliënt niet goed ken. Dan is een nauwe samenwerking met de begeleider belangrijk. Als er vaste jobcoaches op een locatie zijn is dit ook gemakkelijker voor zowel de cliënt als voor de jobcoach.’
Onderzoek naar rol jobcoaches: JobWise
Jobcoaches spelen een belangrijke verbindende rol bij het begeleiden van cliënten met LVB+ naar betekenisvolle daginvulling. Dat blijkt uit JobWise, het wetenschappelijk onderzoek dat Middin en Cordaan hebben laten doen naar de werkwijze van hun jobcoaches. Conclusie: een jobcoach die begrijpt hoe iemand met LVB+ denkt en handelt, is een essentiële schakel tussen de cliënt en een werkgever. Jobcoaches leggen hiervoor verbindingen. Hoe ze dat doen is door de onderzoekers beschreven in een aantal kernbegrippen: doen, inleven, ondersteunen, vertalen, aanhouden, behartigen en reflecteren.
Een van zijn successen
Enthousiast vertelt Arne een van zijn succesverhalen. ‘Vanuit een woonbegeleider kreeg ik een keer een aanmelding van een jongen die de opleiding tegelzetter volgde. De opleiding liep niet lekker, dus ik werd gebeld om hierbij te ondersteunen.’ Arne is meegegaan naar zijn opleiding en in gesprek gegaan met de docenten. ‘De motivatie van de jongen zat goed, hij was er heel enthousiast over. Alleen bleek dat hij het werk niet goed kon uitvoeren. Hij is toen gestopt, wat een enorme teleurstelling voor hem was. Ik ging meteen opzoek naar iets anders voor hem.’
Arne is toen in contact gekomen met ‘Rechtstreex’. Een online supermarkt met biologische producten. Arne heeft er voor gezorgd dat de jongen in een van de distributiecentra. ‘Ik ben er naartoe gegaan en gezegd dat ik hier een enthousiaste knul had die heel goed in staat is om hard te werken. Hij is er eerst twee maanden gaan werken om te kijken hoe het ging, nu heeft hij een super leuke betaalde baan voor de hele week.’
Hoe Arne jobcoach is geworden
Toen de pilot van jobcoach ook in Rotterdam van start ging, kwam de manager van Arne meteen naar hem toe: ‘Is dit niks voor jou?’. Toen hij die vraag kreeg wist hij het meteen: ‘Het leek me waanzinnig leuk.’ Arne is een training voor jobcoaching gaan volgen aan de Saxion Hogeschool en is officieel jobcoach sinds november.
Tips voor anderen
‘Een mooie eerste stap is consequent gesprekken blijven voeren met cliënten over hun daginvulling,’ legt Arne uit. ‘Vaak worden er wel veel andere onderwerpen besproken met cliënten, het onderwerp daginvulling blijft vaak op de achtergrond hangen en wordt soms helemaal niet behandeld. Het is belangrijk als een begeleider een gesprek voert over puur en alleen werk en daginvulling. Ook bij een nieuwe cliënt moet een van de eerste gespreksonderwerpen daginvulling zijn. Waar liggen de talenten van iemand? Het is belangrijk dat een cliënt zijn of haar talenten in kwijt kan. Probeer hiervoor ook verder te kijken dan de woonlocatie zelf. Bijvoorbeeld naar de naastgelegen wijken.’